1403/02/07

.: مقالات

نیکونگاران نور

سرزمین پهناور فارس بخصوص شیراز از دیرباز پذیرای هنرمقدس کتابت بوده است. آثار کتیبه‌های زمان هخامنشیان و ساسانیان بخصوص در مجموعه باارزش تخت‌جمشید حکایت از ذوق هنرمندان نگارشگر و حکاک آنها است. با ظهور انوار ملکوتی اسلام و تشویق و ترغیب حضرت رسول‌اکرم محمد مصطفی(ص) به کتابت قرآن کریم تحولی عظیم در خوشنویسی پدید آمد که علاوه بر تأثیر عمیق در زیبانگاری خط کوفی، زمینه پیدایش و ابداع خطوط جدید گردید و این سرآغاز هنر عالم‌گیر خوشنویسی بود.




کارکرد اجتماعی وقف در امامزادگان استان فارس

آستان مبارک امامزادگان همواره کانون تجلی انوار و برکات الهی و مرقد پاک و مطهرشان معدن فیض و کرامت است و محل تجمع شیعیان و گسترش و نشر فرهنگ اسلامی است. عاشقان خاندان عصمت و طهارت که به زیور «شرح صدر» آراسته‌اند و ایثار و مهرورزی به دیگران در عمق وجود آنان است، باور دارند امانت‌دارانی هستند که مال و ثروت دنیا روزگاری چند به امانت به آنان سپرده شده است. این محبان اهل‌بیت به پیروی از دستورات الهی، با اشتیاق و در کمال آزادی، اموال و املاک خویش را برای همیشه وقف امامزادگان نموده و در معرض استفاده عموم قرار داده‌اند. این پژوهش به معرفی و شرح موقوفات آستان‌های مقدس فرزندان بزرگوار موسی ‌بن جعفر(ع) در شیراز و دیگر امامزادگان استان فارس می‌پردازد و مخاطبان را با نیات خیر واقفان و نحوه مصارف درآمد حاصل از موقوفات آشنا می‌کند.




پادشاه مهر

براي زيارت به حرم مطهر حضرت شاه چراغ عليه السلام مشرف شدم. بهجت و سروري روحاني سراپاي وجودم را دربر گرفته بود. در كنار درب طلا مشغول خواندن اذن دخول شدم. صداي زمزمه زائران را كه به فراخور حال و لهجه خويش به حضرت سلام مي دادند فضا را پر كرده بود.




بارگاه نور در گستره تاریخ

از اماکن متبرکه جهان که در طول تاریخ مورد توجه مسافرین و زائرین و جهانگردان بوده است آستان مبارک احمد بن موسی الکاظم (ع) است . حضرت احمد بن موسی (ع) برادر بزرگ امام رضا (ع) اسوه تقوی و ولایت مداری است که مرقد پر فیضش در شیراز قرن هاست به هدایت شیفتگان خاندان اهلبیت مشغول می باشد . حضرت احمد بن موسي شاهچراغ عليه السلام يكي از مفاخر بزرگ تاريخ اسلام محسوب ميشوند و شخصيت و زندگاني ايشان از نكات برجسته و جايگاه ويژه اي برخوردار است . در ميان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسي كاظم (ع) ، احمد به كرم ، جلالت و شجاعت از همه امتياز داشت . شبها تا صبح به عبادت مشغول بود و در عمر خود هزار بنده آزاد كرد . 1




ارتباط مؤثر با دیگران در امر به معروف و نهی از منکر

از صفات پروردگار مهربان هدایت مردم بسوی نیکی ها و سعادت و خوشبختی است . با توجه به قدر و منزلت انسان در عالم خلقت ، خداوند یکتا از مؤمنان می خواهد به این فریضه الهی دست زنند : و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر... (1)




گردشگری مذهبی ، سفر به بارگاه حضرت دوست شاهچراغ(ع)

 

خداوند رحيم در قرآن كريم سفر و سياحت را براي بشر مورد تأكيد قرار داده و آن را موجب سازندگي انسان و تحول در زندگاني ياد فرموده است. اي رسول گرامي به مردم بگو در زمين گردش كنيد و

بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز نمود، سپس(با همان قدرت) جهان ديگر را ايجاد مي فرمايد. به درستي كه خداوند بر هر چيزي توانا است.




جايگاه بقاع متبركه و اماكن مذهبي در توسعه گردشگري

از ويژگي هاي مهم صنعت توريسم، سفرهاي زيارتي و گردشگري و مذهبي است كه ريشه اي عميق در مذهب دارد. پژوهش هاي جهاني نيز نقش اعتقادات ديني را در سفرها وفعاليت هاي جهانگردي بسيار مؤثر دانسته اند. رشد جمعيت و فرو ريختن ارزش هاي فرهنگي، به ويژه در جوامع صنعتي، باعث عميق شدن اعتقادات سنتي و مذهبي در مردم شده است.




شیراز شهر نور

شیراز شهر نور سومین حرم اهل بین و پایتخت فرهنگی ایران محمد حسین رستگار مخصوص نظر انداز در منظره شیراز همواره بعز و ناز، نازیده گل احمد حقا که سزاوار است نازد به همه کشور چون شاهچراغش هست سالار و سرور




عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
[اطلاعات بیشتر]
 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
 به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حدیث عشق» به کوشش محمدحسین رستگار از سوی انتشارات آثار ماندگار در شیراز به بازار نشر آمد.
 سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد . . .
 شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت باد⚫️⚫️
 ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد
جدیدترین تالیفات
اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:


 

کلیه‌ حقوق‌ مادی‌ و معنوی‌ این‌ سامانه متعلق به استاد محمد حسین رستگار می باشد

©2014 HRastegar.ir 

 
.: طراح سایت : www.KSPgroup.ir :.