1403/02/08

.: این شرح بی نهایت

روزنامه نیم نگاه
14 مهرماه 1393
معرفی تازه ترین تألیف منتشره از استاد محمدحسین رستگار با عنوان:
این شرح بی نهایت (شرح عرفانی اسماء الحسنی)
اشاره:
محمدحسین رستگار یکی از نویسندگان پر کار شیرازی در دو حوزه فرهنگ و مذهب و چهره ای شاخص در عرصه های ورزش و ترجمه و سال ها از مدیران ارشد حرم مطهر حضرت سید میر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و سید میر محمدبن موسی(ع) و از ناشرین برتر در حوزه نشر آثار عرفانی و به حق از فارس پژوهان و شیرازنگاران عصر و زمانه ماست.

درباره کتاب تازه انتشار استاد رستگار (شناسنامه اثر):
کتاب جامع و کامل و یا به عبارتی کتاب مرجع این شرح بی نهایت یا شرح عرفانی اسماء الحسنی و آداب تخلق به نام های زیبای خدا اثر تألیفی جناب آقای محمدحسین رستگار با شمارگان چاپی هزار جلد در چاپ اول در سال 1393 در قطع وزیری با 849 صفحه و جلد و کاغذی اعلا و برخوردار از مجوزهای چاپ اعم از شابک، فهرست نویسی برابر روش فیپا و دارای شمارگان رده بندی کنگره، دیوئی و کتابشناسی ملی کتابی است جامع و کامل در توصیف اسماء الهی و  نام های مقدس خدای بزرگ و مرجعی است برای رجوع عالمان و عارفان گمنام در وادی دنیای فانی و شهره در عوالم عرفانی. این کتاب برابر تحقیقات و پژوهش های سالیان دراز مؤلف که خود متعلق به اخلاق اسلامی است و بهره مند از سجایای انسانی و از همه مهم تر شاگرد ممتاز مکتب عارفانی بزرگ همچون آقا شیخ محمدجواد همدانی(ره) عارف کبیر و آیت ا... شهید آقا سید عبدالحسین دستغیب(رض) سید الشهدای فارسیان و حضرت آیت ا... آقا سید محمدمهدی دستغیب قدس سره تولیت فقید آستان مقدس احمدی و محمدی علیهم السلام که ابوالزوجه گرامی مؤلف محترم نیز بودند و همچنین عارف کبیر حضرت آیت ا... شیخ حسنعلی نجابت طاب ثراه که به حق از عرفای نامی زمانه ما بوده، است. این کتاب مجموعه اصول و معیارهای لازم برای برخورداری از یک اثر نوشتاری ماندگار را با خود به همراه دارد. هجده صفحه فهرست مطالب، 23 صفحه مقدمه شیوا، هشت صفحه فهرست منابع و مآخذ پایانی کتاب، سه صفحه فهرست الفبای السماء الحسنی و دو صفحه ترجمه عنوان کتاب به زبان های انگلیسی و عربی از دیگر شاخصه ها یا مشخصه های کتاب این شرح بی نهایت اثر تألیفی این نویسنده و محقق دینی است.
مندرجات کتاب:
همانگونه که این کتاب از عنوانش پیداست در موضوع مهم ترین و معروف ترین اسماء الهی به نگارش درآمده است. مؤلف محترم و سختکوش در کتاب معتبر و مستند خود اسامی مقدس الهی را به این شرح نام برده و در خصوص تخلق به اسماء نام برده شده نیز با 
بهره مندی از آیات شریفه قرآن و احادیث گهربار ائمه معصومین علیهم السلام و کلام نورانی عارفان کبیر اسلامی به شر ح و توضیح و تفسیر هر یک از اسماء پرداخته است.
اسماء نام برده شده در کتاب شرح عرفانی اسماء الحسنی با این شرح بی نهایت عبارتند از: هو، الله، لا اله الا اله، الواحد، الواحد الأجد، الصمد، الأول وآلاخر، السمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلی، الأعلی، الباقی، البدیع، الباری، الاکرم، الظاهر، الظاهر و الباطن، الحی، الحکیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحق، الحسیب، الحمید، الحفی، الرب، الرحمن، الرحیم، الذاری، الرازق، الرقیب، الرؤف، الرائی، ذوالجلال و الاکرام، السلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبار، المتکبر، السید، السبوح، الشهید، الصادق، الصنایع، المتعال، المطهر، العدل، العفو، الغفاره و الغفور، الغنی، الغیاث، المجیب، الفاطر، الفرد، الفتاح، الفالق، المتین، القدیم، الملک، القدوس، القریب، القادر، المقتدر، القابض، الباسط، القاضی، المجید، الولی، المنان، المحیط، المبین، المقیت، المصور، الکریم، الکبیر، الکافی، الکاشف، المحیی، الممیت، الوتر، النور، الوهاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادی، الوفی، الوکیل، الوارث، البر، الباعث، التواب، الجلیل، الخبیر، الخالق، الرافع، الدیان، الشکور، العظیم، اللطیف، الشافی و ...
عباراتی مندرج در مقدمه کتاب:
مؤلف ارجمند در بخش هایی از مقدمه کتاب این شرح بی نهایت  می نویسد: اسماء و صفات الهی کلید فهم اسرار خداشناسی است و بدون شناخت اسماء و صفات حق، درک حقایق هستی میسر نیست. چون کل وجود هستی به سبب هستی خداوند است...اسماء و صفات الهیه، جمالیه یا جلالیه همه از آن خداست.
«والله السما الحسنی» عالم ظهور اسماء و صفات باری تعالی است... ذکر نام های باریتعالی اساس همه عبادت است و صفات کریمه پروردگار تنها وسیله ارتباط جهان خلقت با ذات متعالیه خداوند است ... 
هر اسمی از اسماء الهی از صفتی خبر می دهد و هر صفت از  ذات. عارفان در هر اسمی مقامی دارند و در اسماء با مراتب آن در معرفت صفات و مشاهده ذاتند...حضرت امام صادق(ع) از حضرت رسول نود و نه اسم شامل اسماء صفات و افعال را  روایت می فرمایند.
منابع و مآخذ کتاب:
محمدحسین رستگار در کتاب ارزشمند و منحصر به فرد خویش در حوزه عرفانی (شرح اسماء الحسنی- این شرح بی نهایت) از منابع و مآخذ فراوان و مهم بهره مند گردیده و بر غنا و اعتبار اثر تألیفی خود افزوده است. از جمله این منابع عبارتند از قرآن کریم،  نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، بحارالانوار، تفاسیر متعدد قرآنی، دیوان های شاعران و کتب عرفانی عارفان سده های اخیر نظیر دیوان مولانا، حافظ، عطار، سعدی، باباطاهر، ابوسعید ابوالخیر، گلشن راز شیخ محمود شبستری، شرح مفصل ادعیه شیعی، غررالحکم، فرهنگ ها  و اصطلاحات عرفانی، مجمع الاحادیث، کشف الاسرار، چهل حدیث، کتاب کافی، معراج السعاده، مفاتیح الجنان، اشارات بوعلی و ...
سخن پایانی:
کتاب این شرح بی نهایت یا شرح اسماء الحسنی تالیف جامع و کامل استاد محمدحسین رستگار در عداد محدود کتب عرفانی عصر و زمانه ما و برخوردار از جنبه های ارزشمند ادبی، عرفانی و مذهبی و مفاتیح العرفایی است که می تواند راهنمای سالکان طریق الی ا... قرار گیرد. این اثر ارزنده از آنچنان استحکام و غنای محتوایی برخوردار است که گم گشتگان وادی گمنامی و عارفان بی نام و نشان را مجذوب خود کرده و چونان چراغی در پیش روی طالبان معرفت در کج راهه ها و کوره راه های ظلمانی و تاریک دنیای فانی است.
امید است عنایات خاصه حضرت رب جل و علا شامل حال این مؤلف عزیز که خود جیره خوار مکتب عرفانی مولایش علی(ع) است گردد.
ایدون باد.


نظرات و پیشنهادات شما:

موضوع :
نام و نام خانوادگی :
شماره تماس:
آدرس ایمیل :
متن :
تصویر امنیتی:

لطفا تا ثبت شدن فرم و نمایش عبارت تایید شکیبا باشید.

عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
[اطلاعات بیشتر]
 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
 به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حدیث عشق» به کوشش محمدحسین رستگار از سوی انتشارات آثار ماندگار در شیراز به بازار نشر آمد.
 سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد . . .
 شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت باد⚫️⚫️
 ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد
جدیدترین تالیفات
اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:


 

کلیه‌ حقوق‌ مادی‌ و معنوی‌ این‌ سامانه متعلق به استاد محمد حسین رستگار می باشد

©2014 HRastegar.ir 

 
.: طراح سایت : www.KSPgroup.ir :.