1403/02/07

.: شاهچراغ

"از آنجا که شاهچراغ علیه السلام، زیارتگاهی است بزرگ وبا شکوه و زائران ایرانی و عرب و مسلمانان دیگر از کشورهای مختلف جهان از این آرامگاه دیدن می کنند این کتاب ارزشمند که با زبان های فارسی، عربی و انگلیسی در زمینه شخصیت حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی علیهم السلام نگاشته شده اطلاعات جامعی در زمینه شکل گیری کانون های هنری و علمی و دینی و معماری و عرفانی این آرامگاه ها در اختیار زائران قرار می دهد که به نوبه خود گستره سامانه گردشگری را رونق بخشیده و ایران شناسی را در چشم انداز باور جهانگردان به جلوه گری می کشاند. 

کتاب نفیس "" شاهچراغ""، به معرفی شخصیت حضرت احمد بن موسی و محمدبن موسی (ع)، فضایل مادر حضرت شاهچراغ، نحوه ورود ایشان به فارس، شهادت و چگونگی آشکار شدن قبر شریفشان پرداخته و اطلاعات جامعی از تاریخچه بنای این آرامگاه ها از درهای ورودی گرفته تا سر درب ها، صحن مطهر، گنبد حرم مطهر، گلدسته ها، ایوان، درهای ورودی به حرم، حرم مطهر و رواق های آن، درهای طلا و نقره، ضریح مطهر، کتابخانه، موزه و ... می پردازد. 

در این کتاب در شرح لقب شریف احمدبن موسی به شاهچراغ آمده است :  "" شاهچراغ"" لقب سید السادات امیر احمد فرزند هفتمین نور آسمان ولایت و امامت است. "" شاه "" به معنی بزرگ و شریف ""چراغ"" مظهر روشنائی و نورانیت. از این رو "" شاهچراغ"" چراغ روشنگری و نورانی ترین چراغ است."

 

 


 

روزنامه نیم نگاه

16 مهر 1392
نگاهی به کتاب سه زبانه شاهچراغ تألیف محقق و مترجم نامی معاصر استاد محمدحسین رستگار 
یکی از جمله کتب نفیس از نقطه نظر محتوا و کیفیت کاغذ و جلد و جذابیت تصاویر در حوزه شناخت شخصیت با کرامت حضرت سید میر احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام کتاب ارزشمند شاهچراغ تألیف نویسنده نامی استاد محمدحسین رستگار شیرازی دامت توفقاته است. این اثر پربها در یکصد و هفتاد و یک صفحه و به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی به نگارش درآمده منبعی مهم و مفید برای گردشگران خارجی، عرب زبان ها و انگلیسی زبان هاست. کتاب شاهچراغ برخوردار از طرح رو و پشت جلد مناسب، شناسنامه، شماره های شابک، دیوئی، کنگره و کتابخانه ملی و فهرست نویسی بر اساس فیپا است. این کتاب با همکاری آستان مقدس حضرت شاهچراغ(علیه السلام) و شهرداری شیراز و بنیاد فارس شناسی در سال 1390 در سه هزار نسخه توسط دو انتشارات مصطفوی و آثار ماندگار در شکل و شمایلی زیبا چاپ و در قطع وزیری منتشر گردیده است. استاد دکتر علی اکبر صفی پور مدیر سابق بنیاد فارس شناسی و رییس سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس مقدمه هایی به زبان های انگلیسی و عربی بر کتاب مذکور نوشته است. در کتاب شاهچراغ هر یک از بخش ها  و اجزای حرم مطهر امین ولایت و برادر بزرگوار حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) معرفی و عیناً به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه گردیده است. ترجمه های کتاب نیز کار نویسنده ذوالفنون استاد محقق و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ جناب محمدحسین رستگار است. او که به لطف خداوند و عنایات ائمه هدی خاصه حضرت سید میر احمد بن موسی علیهم السلام توفیق نگارش افزون بر 20 عنوان کتاب در معرفی مظاهر و مفاخر جهان تشیع را پیدا نموده و چاکری آستان مقدس شاهچراغ(ع) را افتخار همه عمر خود می داند. در کتاب شاهچراغ به شخصیت حضرت احمدبن موسی و سید میر محمدبن موسی علیهم السلام، فضایل مادر حضرت شاهچراغ(ع)، نحوه ورود ایشان به فارس و چگونگی آشکار شدن قبر شریفشان، معرفی سردرب ها، گلدسته ها، ایوان ها، درب ها، صحن ها و ضریح مطهر، کتابخانه و موزه، تاریخچه بنای حرم مطهر، گنبد، چرایی نامیدن حضرت سید میراحمد به شاهچراغ و غیره پرداخته است. این کتاب تألیفی جناب استاد محمدحسین رستگار همچون سایر آثار تألیفی او طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. برای ایشان و مجموعه کسانی که وی را در چاپ و نشر آثاری اینچنین ماندگار یاری می نمایند آرزوی توفیقات الهی داریم.


نظرات و پیشنهادات شما:

موضوع :
نام و نام خانوادگی :
شماره تماس:
آدرس ایمیل :
متن :
تصویر امنیتی:

لطفا تا ثبت شدن فرم و نمایش عبارت تایید شکیبا باشید.

عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
[اطلاعات بیشتر]
 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
 به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حدیث عشق» به کوشش محمدحسین رستگار از سوی انتشارات آثار ماندگار در شیراز به بازار نشر آمد.
 سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد . . .
 شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت باد⚫️⚫️
 ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد
جدیدترین تالیفات
اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:


 

کلیه‌ حقوق‌ مادی‌ و معنوی‌ این‌ سامانه متعلق به استاد محمد حسین رستگار می باشد

©2014 HRastegar.ir 

 
.: طراح سایت : www.KSPgroup.ir :.