1403/01/28

.: وقف، ميراث جاويدان

"کتاب ارزشمند ""وقف، میراث جاویدان"" یا شرحی بر موقوفات آستان های مبارک حضرت احمدبن موسی شاهچراغ، محمد بن موسی، حسین بن موسی، علی بن حمزه و دیگر بقاع متبرکه استان فارس در ده فصل همراه با اسناد و مدارک و تصاویر زیبا از حرم های مطهر در خصوص موقوفات زیارتگاه های شیراز و فارس می باشد. مؤلف کتاب ضمن با اهمیت شمردن وقف، این سنت نیکو و دیرینه ایرانیان مسلمان، سعی وافر در احیای اسناد و مدارک مرتبط با موقوفات امامزادگان لازم التکریم شیراز نموده است. 

فصل های اول تا سوم کتاب در باب وقف و جایگاه آن در قرآن کریم و تاریخچه وقف در اسلام و فارس و انواع وقف اختصاص یافته است. در فصل های چهارم تا هشتم کتاب به این موضوعات پرداخته شده است: موقوفات آستان مبارک حضرت شاهچراغ و برادر بزرگوارش محمدبن موسی همراه با شرحی مختصر از زندگانی ، شهادت ،آشکارشدن مزار شریف ایشان و اسناد و مدارک مرتبط با موقوفات آنان. فهرست واقفین آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) و مصارف درآمد حاصله از موقوفات. موقوفات آستان مبارک حضرت سید علاء الدین حسین (ع) و علی بن حمزه و شرحی مختصر از زندگانی آنان به همراه اسناد و ترجمه وقف نامه ها و فهرست موقوفه های مرتبط با آن. فصل نهم کتاب به راهکارهای عملی در توسعه و ترویج وقف پرداخته است و فصل دهم کتاب به معرفی موقوفات دیگر بقاع متبرکه استان فارس اختصاص دارد. 

این کتاب در حقیقت شناسنامه موقوفات مهم فارس به ویژه در حوزه موقوفات مربوط به امامزادگان در راستای حفظ و حراست و احیای مواریث معنوی بر جای مانده از نیاکان ما است."

 

 


 

 

روزنامه نیم نگاه
17 مهر 1392
نگاهی به کتاب تألیفی استاد محمدحسین رستگار باعنوان
وقف میراث جاویدان (شرح موقوفات شاهچراغ و امامزادگان فارس)
وقف میراث جاویدان یا شرحی بر موقوفات آستان مبارک حضرت احمدبن موسی شاهچراغ، حضرت محمدبن موسی، حضرت حسین بن موسی و حضرت علی بن موسی علیهم السلام و دیگر بقاع متبرکه فارس اثری ماندگار از مجموعه آثار تألیفی استاد محمدحسین رستگار است. این کتاب در قطع وزیری و با 355 صفحه و جلدی اعلاء همراه با طرح متناسب رو  و پشت جلد، صفحه  شناسنامه، فهرست سه صفحه ای و مقدمه دو صفحه ای،  ده فصل، اسناد و تصاویر بعضاً ناب و مدارک دست اول در خصوص موقوفات زیارتگاه های شیراز و فارس در سال جاری (1392 ش) در یک هزار نسخه توسط انتشارات آثار ماندگار و با همکاری بنیاد فرهنگی مصلی نژاد به زیور طبع آراسته گردیده است. کتاب وقف میراث جاویدان از جمله کتب معتبر در حوزه وقفیات فارس است و برای نگارش، چاپ و آماده سازی آن مراحل قانونی را طی کرده به نحوی که این اثر ماندگار برخوردار از شماره شابک و شماره های رده بندی دیوئی و کنگره، شماره کتابشناسی ملی و... بوده و فهرست نویسی آن بر اساس فیپا و همراه با جداول و نمودارها و ضمایم کافی است. مؤلف ضمن مهم و با اهمیت شمردن وقف این سنت نیکو و دیرینه ایرانیان مسلمان سعی در احیای اسناد و مدارک مرتبط با موقوفات امامزادگان لازم التکریم شیراز و فارس دارد. به همین منظور ابتدا در باب وقف و جایگاه آن در قرآن کریم و تاریخچه ای از وقف در اسلام و ایران همراه با انواع وقف فصولی از کتاب را اختصاص داده و در فصل های بعدی به طرح این موضوعات پرداخته است: موقوفات آستان مبارک حضرت شاهچراغ همراه با شرحی مختصر از زندگانی، فرزندان، شهادت و اسناد و مدارک مرتبط با آن، موقوفات آستان مبارک حضرت سید علاءالدین حسین(ع) همراه با شرحی مختصر از احوال و شخصیت و موقوفات حرم آن حضرت به همراه اسناد و فهرست موقوفه های مرتبط با آن، فهرست واقفین حرمین شریف حضرت سید میر احمد و حضرت سید میر محمد علیهم السلام و معرفی موقوفه های مرتبط با حضرت سید میر محمد(ع) و شرحی مختصر از زندگانی آن حضرت، معرفی حضرت علی بن حمزه و شرح موقوفات، مبحثی در باب راهکارهای توسعه و ترویج وقف، معرفی موقوفات دیگر بقاع متبرکه استان فارس و... استاد رستگار در کتاب تألیفی خود (وقف میراث جاویدان) از کتب و منابع فراوان تحقیقی بهره برده است. این کتاب در حقیقت شناسنامه موقوفات مهم فارس به ویژه در حوزه موقوفات مربوط به امامزادگان است. خواندن این کتاب را به امور متولیان وقفی و موقوفه داران و پرسنل شاغل در حرمین شریف امامزادگان فارس و خصوصاً شیراز و عموم محققان و پژوهشگران حوزه دین توصیه می نمایم و امیدوارم این حرکت ارزنده جناب رستگار فتح بابی تازه باشد در حفظ و حراست و احیای مواریث معنوی بر جای مانده از نیاکان ما. در پایان این معرفی ضمن سپاس به درگاه الهی و درود به روان پاک همه واقفان و بانیان امور خیر برای جناب استاد محمدحسین رستگار مؤلف کتب بسیار خاصه کتاب وقف میراث جاویدان آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.


نظرات و پیشنهادات شما:

موضوع :
نام و نام خانوادگی :
شماره تماس:
آدرس ایمیل :
متن :
تصویر امنیتی:

لطفا تا ثبت شدن فرم و نمایش عبارت تایید شکیبا باشید.

عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
[اطلاعات بیشتر]
 عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
 به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حدیث عشق» به کوشش محمدحسین رستگار از سوی انتشارات آثار ماندگار در شیراز به بازار نشر آمد.
 سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد . . .
 شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت باد⚫️⚫️
 ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه اسلام مبارکباد
جدیدترین تالیفات
اشتراک خبرنامه

آدرس ایمیل شما:


   
 

کلیه‌ حقوق‌ مادی‌ و معنوی‌ این‌ سامانه متعلق به استاد محمد حسین رستگار می باشد

©2014 HRastegar.ir 

 
.: طراح سایت : www.KSPgroup.ir :.